lördag 12 september 2015

See Kate Sew - Avery top




Avery top är barnvarianten av Callie som jag gjorde häromveckan, och fortfarande jobbar med att anpassa. Mönstret är trevligt, precis under gränsen till överarbetad. Den har två rynkade volanger, en som sys in i en princess seam över axeln, och en som utgör själva ärmen. Den har en söm i midjehöjd och en liten rynkad bit mitt fram, och två små rynkningar mot midjesömmen baktill. Den stängs med sju knappar hela vägen ner i ryggen. I mönstret ingår att ärmarna (inuti volangen) och halsringningen kantas med biastape, men jag hade ingen kvar och har inte gjort någon egen än, så jag overlockade och sydde sen fast kanterna med raksöm från rätsidan.

De mönster jag skaffat från See Kate Sew är trevliga, och generösa med storlekar. De för barn är från 1 år till 10 år. 

Det grönblommiga tyget är från en tygaffär i Sundbyberg, rester av en Rooisbos jag gjorde för två år sen. Den ljusgula voilen kommer från tyg.se och är ekologisk. Jag skulle verkligen vilja att mer av tyget jag köpte var hållbart tillverkat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar