lördag 29 augusti 2015

See Kate Sew - Soho och Callie







Här är två blusar jag gjort färdigt sedan sist. Båda är från See Kate Sew. 

Den översta, Soho, har jag ju gjort förut, i ett tyg som var alldeles för stelt. Nu tog jag mod till mig och klippte i ett fantastiskt tyg jag fått av min svärmor efter ett besök hon gjort i Istanbul. Jag har dragit mig för att använda det trots att det har ett ljuvligt fall och väldigt fint mönster. Det är någon sorts crêpe tror jag, bomull och kanske lite silke, det vet jag inte. Men att det är crêpe gjorde det jättesvårt att klippa och stryka, ångfunktionen på mitt strykjärn är inte direkt bra. Men något lyckades jag väl lära mig, och blusen är underbar att använda, jag har den mycket. Den är fodrad  med voile.

Den nedre, Callie, är gjord i ett broderat bomullstyg från Stoff och Stil. Jag har använd bias-tape i halsringningen för fösta gången. Det verkar bra, men jag behöver nog öva igen. Det kommer bli tillfälle, eftersom jag ska göra en ny Callie med lägre byst-insnitt. Som vanligt... så orkade jag inte prova tillräckligt mycket när jag gjorde FBA. Tyckte den satt ok först, men märkte när jag gjort klart blusen att inprovningarna borde sänkas. Mönstret är fint, jag gillar att det går att välja att ha en ruffle även som ärm, så det blir två på varandra. Smart att ha en infording som "göms" i ruffeln på axeln.

Båda mönstren är trevliga och genomtänkta, och sew-alongs med utförligare instruktioner finns.

Drömmer om att göra blusarna i libertytyg och double gauze. Kanske till jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar