onsdag 26 augusti 2015

Tubular cast-on

Nu har jag påbörjat en Fallow sweater, formgiven av Maria Magnusson.

Den stickas nedifrån och upp, med 10 cm 2x2-ribb längst ner. Hittills har jag använt mig av två sätt att lägga upp maskor; ett jag kunnat från början, och ett jag lärt mig i samband med att jag gjorde förstärkta knapphål. Jag vet inte vad något av dem heter. Men de har gemensamt att de inte är bra att ha i kanten av en ribbstickning. Det blir för stumt, och är svårt att få till lagom stora makor på uppläggningen. Så jag läste mig fram till tubular cast-on. Har just gjort cast-on, ett varv räta med lyfta aviga, ett varv aviga med lyfta räta, och så tredje varvet där de räta och aviga flyttas om för att forma 2x2, istället för 1x1 som man lägger upp för.

Jag blev nyfiken på om det inte gick att lägga upp för 2x2 direkt. Det gick inte bra. Men nu, efter omstart helt enligt instruktionerna verkar det flyta på! Detta är en prokrastrineringsstickning som jag för evigt kommer minnas min hopplöst körda patologitenta med misstänker jag. Eftersom tentan är om två dagar och jag aldrig får sånt stick-flow som när jag borde tentaplugga. Rent och välstädat är det hemma också. Suck.

Men vilken fin tröja detta verkar vara! Argylemönster på fram- och bakstycke med slätstickade ärmar. Jag använder Magasin duetts mohair tweed, i grå-beige. Mönstret verkar lite märkligt konstruerat i ärmarna, det är åtminstone vad jag läst mig till på ravelry och instagram, så jag ska göra ärmarna smalare.

Stickor 2,5 i resåren och 3 på resten av tröjan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar