tisdag 1 mars 2016

Glittertind









Dödergöks Glittertind v2. Stickad i Drops Baby Merino. Jag har varit sugen på att sticka en Mariuströja ett tag, men inte kommit till skott. Egentligen vill jag sticka i princip alla mönster från Sandnes uppdaterade klassiker-serie norska ikoner, både för barn och vuxna. Men jag tycker alltid det har ett värde i sig att sticka från svenska designers. Det finns några stycken som jag hittat till genom deras bloggar. Linnea Öhman till exempel, vars koftan Siri var enormt rolig att sticka. Dödergök är en av stickerskorna som jag verkligen beundrar. Det här mönstret har hon gjort, och det finns dessutom gratis på Ravelry. Det är en hyllning till norsk tradition, och jag förstärkte det norska genom att använda Mariuströjans klassiska färger. Förutom att jag ångrar att jag använde ett superwash-garn är jag nöjd. Flerfärgsstickning är så roligt! Det enda jag ändrade var att göra en dubbelvikt halsmudd i 1x1-resår. Mönstret är tydligt och smart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar