torsdag 21 januari 2016

Newborn Baby Vertebrae 2





Kelly Brookers mysiga mönster än en gång. Stickad med restgarner i ylle, resåren på stickor 1,5 och resten på stickor 2,5. Stickade den nerifrån och upp på rundstickor, steekade den och stickade på resåren runt om. De största missarna jag gjorde var att inte börja med ribbstickning i nederkanten, och att jag inte tänkte på att tröjan blev för liten för att kunna maskinsy innan jag klippte upp den. Jag tappade tålamodet och bara klippte, sen körde jag den i overlockmaskinen två gången och sen en raksöm på det. Garnet är också superwash, vilket inte lämpar sig för steekning eftersom det är så glatt, men jag ser tröjan litegrann som en provlapp. Och med det i åtanke, blev resultatet faktiskt inte så illa. De overlock-massakrerade kanterna har lagt sig tillrätta och väntar på ett förlåtande vävt band att täckas med. Det vita garnet räckte precis till mudden framtill, sen tog jag de resterna av det vinröda till en nederkant och det blev ca 20 gram över skulle jag uppskatta. Som ett rest-och-test-projekt ska vara.

1 kommentar: