fredag 23 oktober 2015

Newborn Vertebrae






Färdigstickad Newborn vertebrae av Kelly Brooker.  Den är stickad i Marks & Kattens eco baby-ull på stickor 2 och 2,5. Det gick åt lite mer än två nystan vitt och ett halvt nystan svart, och då är nystanen på 25 gram, så det är ett perfekt restgarnsprojekt. Garnet är väldigt sympatiskt, mjukt och ekologiskt. Mönstret är bra i all enkelhet, jag la till lopp-mönstret själv och stickar gärna fler, med andra flerfärgsmönster.

En sak jag har problem med är att min stickfasthet skiljer sig mycket mellan stickning fram ch tillbaka, och rundstickning. Jag tror att det är extra tydligt i flerfärgsstickning, och särskilt här då jag stickat flerfärg även över aviga varv. I det här mönstret är det ärmarnas nedre 2/3 som stickas runt, resten stickas fram och tillbaka. Funderar därför på att nästa gång jag gör en Vertebrae, sticka runt och sedan klippa upp. Drar mig ju för detta eftersom jag vill kunna repa upp projektet om jag inte blir nöjd (typisk smålänning som tänker så, även på ett projekt som gör åt mindre än 75 gram garn), och för att jag misslyckats med att steeka en gång på ett helt otroligt tidskrävande projekt som tagit flera månader. Men detta är nog ett bra projekt att öva steek på tror jag.

Mönstret finns förutom för nyfödd också i varianter för mamma, bebis och barn. Koftan lämnar mycket bar hud över magen på bebisen vilket känns väldigt mysigt, för de stunderna man bär omkring på eller har den lilla liggande på sin mage. Jag tycker också det ser snyggt ut med den långa obrutna resårkanten runt nacke och frmstycken. Och så slipper man sticka knapphål och ha i knappar, något som alltid fördröjer ett projekt. Den här tog två kvällar att göra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar