tisdag 9 september 2014

Färdig koftan Emelie



Vad jag lärt mig av Emelie:

Det här är min första kofta! Så mycket är nytt, jag är glad att mönstret var enkelt att följa, och roligt.

Fejk-sidosöm! Det ger stabilitet och struktur. Synliga ökningar och minskningar är inte snyggt alla gånger. Jag vet inte vad som avgör att det ser fint eller fult ut. På den här koftan tycker jag sidosömmen gör att ökningarna och minskningarna i sidan ser ut att höra hemma mer, där de är. De är ju ändå centrerade till båda sidorna. På nästa Emelie ska jag göra fake seam på ärmarna också.

Inset sleeve. Den enda sömmen i plagget är axelsömmen. Vill sticka alla ärmar så här, eller med raglan!

Upp-plockad knappbård! 

Sewn bindoff. Det blev snyggt. Jag gillar den mer än vanlig avmaskning som blir lite större och lägger sig som en kedjesöm på stycket.

Jag har inte stickat med bomull/ull-mix förut heller. 

Nästa gång vill jag göra en längre Emelie i ull eller alpaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar