onsdag 27 augusti 2014

Evelyn/Lily

Från Jenny Hellströms båda böcker. Är så nöjd med figurpassningen jag fått till på Violet/Lily (Violet är en förlängd Lily), och jag vågar inte chansa/testa hur en så löst sittande modell som Evelyn passar på mig som är kurvig. (Brukar inte se bra ut men jag ska minsann ge det ett försök, fast någon annan gång.) Men Evelyns ärm och krage är så fina, så jag satte dem på Lily-mönstret jag har. Det fungerade bra efter en pytteliten förändring av halsringningen och axeln på Lily. Jag har också tagit in lite i sömmen från midja till fåll, sedan jag sydde Lily senast. Tyget är billigt patchwork-bomull från Stoff och Stil, och knapparna från samma ställe. Men jag drömmer om att sy i Libertyfabrics bomull.

Ny lärdom från denna blus: att sy i resår i ärm. Jag använde sicksacksöm, antar att det är bra för att hålla den från att vika sig?

Nästa gång jag syr Evelyn eller Lily ska jag ta ner axelvinkeln något, så den sluttar lite mindre från axeln upp mot nacken. Har också lite problems med infodringarna, som vanligt, det blir lätt som en iögonfallande bröstvårta av tyg.

Jag gillar Jenny Hellström-böckerna så mycket. Till exempel för detaljen med att tipsa om att sy ner sömmen i ärmen, eftersom ärmen och sidan av blusen sys ihop i ett stycke, och då sticker sömmen lätt ut ur ärmen, jämfört med om man fållar ärmen efter att ha sytt ihop sidan. Omsorg och glädje. Jag antar att jag kommer sy och klä mig i kläder från de här två böckerna tills jag blir hundra år pga jag tycker så mycket om dem.

(Javisst, jag matchar blus med ett par underställsbyxor, inga konstigheter. Landet...)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar