tisdag 2 februari 2016

Fidra Hat






Fidra Hat av Gudrun Johnston. Stickad på 4,5 och 5 i ett svenskt ullgarn jag fått ur min mammas lager. Jag lärde mig att göra german twisted cast-on, en uppläggning som blir elastisk och ska funka bra på sock-kanter och vantar. Den är mycket lik long-tail cast-on. Ja den var väl rolig men nu är jag klar med enfärgat på stora stickor. Nu väntar pliktskyldiga ärmar på min Redy-sweater. Därefter ser jag fram emot nämnda tre vantpar, kanske kanske en Pebble Cliff hat som motvikt till mina två senaste grovstickade mössor, definitivt en Glittertind i Marius-färger och en gul Saffran.


P.S. Minns inte var jag fick tipset att ånga tofsen, pompomen. Men det funkar fint och jag tycker alltid det är roligt att få användning för knep.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar