söndag 1 november 2015

Fallow Sweater













Färdig Fallow sweater av Maria Magnusson. Garnet är magasin duett mohair tweed. Färgen är grå-beige. Garnet är härligt tweedigt. Det har ganska ojämn tjocklek. Färgskalorna i Magasin duetts garner är generösa och precis i min smak. Fast jag tenderar att fastna för monokromt och jord-färger.

Rolig att sticka, mer avancerad än jag stickat på länge. Den tog mig ungefär två månader att göra. Längtar efter att kunna använda den.

Ändringar: Lade till 2 rapporter. Gjorde ärmarna gradvis smalare, istället för jämn-vida ända ner till mudden. Stickade fram-och bak-stycket med 1/3 färre minskningar än ärmarna, efter delningen. Så ringningen går högre upp och blir därför mindre vid. Gjorde halsringningen i 1x1- istället för 2x2-ribb.

Köpte mönstret via en onlinetidning där det inte gick att ladda ner som pdf. Det tycker jag kunde vart smidigare. Mönstret slår mig inte direkt som genomarbetat. T ex är ringningen på bilden till mönstret annorlunda än vad som beskrivs i mönstret. Även ärmarna verkar annorlunda. Däremot är själva diagrammet jättefint och jag är fantastiskt nöjd med tröjan, efter mina ändringar, och glad att jag gjorde den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar