lördag 22 mars 2014

Violet och Zoey






Här är två Violet blouse från Colette Patterns. Den första jag sydde är kortärmad, gjord av gamla lakan, som wearable muslin. Båda är i storlek 10, men på nr två, den ljusgula, gjorde jag FBA 2,5 cm. Tyget till den kommer från tyg.se, och är deras eget märke på oeko-tex-bomull, i den tunnaste varianten.

Jag lärde mig att tycka om en lite lösare passform genom att sy den här modellen. Tack vare inprovningen i sidan, och att det mest är extra tyg på ryggen, sitter den fint. I mönstret anvisas för att sy knapparna vågrätt. Jag gjorde det på den första blusen för att prova, för jag har aldrig gjort det innan. Det blev fint, men oväntat svårt att knäppa. Jag sydde vanliga knapphål på nr två.

Zoey kjol från Jenny Hellströms Sy! Från hood till skjortklänning. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar